Interview met Conny Roels
Kunststukje van een appartement
Een bijzonder appartement met penthouse in De Pinte, waar de dame des huizes experimenteert met kunst in allerlei vormen en gedaanten.

Conny Roels voelt zich op haar best als ze omringd is door kunst en design. Ze houdt van al wat mooi is. Van het eigenzinnig silhouet van een kroonluchter boven de eettafel tot de specifieke trekken in een mensenlichaam. In haar appartement en dat van haar man Bart liggen de fotoboeken van Taschen, Annie Leibovitz en David Lachapelle zorgvuldig uitgestald.

Hier en daar spot je een vleugje artistiek naakt. Een schommelachtige olifantensculptuur van kunstenaar Zivo kleedt het salon mee aan. Op een stapeltje tijdschriften rust het cultuurmagazine CEREAL in de schaduw van een onbestemd schilderij. Conny raakt kunst aan vanuit heel verschillende perspectieven. Het hoeft geen verrassing te zijn dat ze zelf graag met het penseel aan de slag gaat, en er nog aardig mee overweg kan ook. Als een woonst dan werkelijk de persoonlijkheid van zijn bewoners weerspiegelt, krijg je bij haar thuis de ultieme bevestiging. Wij waren bij haar op de koffie, uiteraard geschonken in een esthetisch verantwoorde kop.

"Axel liet ons van bij het begin heel vrij in onze keuze. Hij stuurt zonder je iets op te dringen, maar zet je ook aan het denken. Het is niet zijn bedoeling als eenzame winnaar uit een verkoop te komen. Hij laat iedereen winnen, en dat is uitzonderlijk."

Appartement in groen woondomein

Conny en haar man kochten het appartement in De Pinte goed zes jaar geleden. Het koppel had lang een villa in Astene. Maar de kinderen werden groter en waarom niet investeren in iets waar je ook op je oude dag terecht kan? Na lang zoeken, stuitte Conny via de website van Axel Lenaerts makelaars op een project in Park ter Poldere. “We zochten een rustig gelegen appartement, liefst omringd met voldoende groen,” vertelt ze. “Toen mijn man en ik bij Axel Lenaerts terecht kwamen, overviel ons meteen een heel vertrouwelijk gevoel. Axel zelf ontving ons. Wat mij opviel, was dat hij van bij het begin gepassioneerd luisterde naar wat wij te vertellen hadden. Hij wilde echt ontrafelen wie wij waren en hoe wij leefden.”

Het project zelf was nog niet in aanbouw. Enkel de naakte plannen lagen op tafel.

Conny en haar man beslisten snel om het appartement te kopen. De oorspronkelijke bedoeling om het te verhuren aan de kinderen werd ingeruild voor een persoonlijk en professioneel project. Na de bouw zouden Conny en haar man er onmiddellijk zelf hun intrek nemen. “Axel liet ons van bij het begin heel vrij in onze keuze. Hij stuurt zonder je iets op te dringen, maar zet je ook aan het denken. Het is niet zijn bedoeling als eenzame winnaar uit een verkoop te komen. Hij laat iedereen winnen, en dat is uitzonderlijk.”

“Toen Axel hoorde dat ik op zoek was naar een plek om te schilderen, verraste hij mij opnieuw. Waarom de penthouse gelegen boven ons appartement niet inrichten als een volwaardig atelier? Ik vond het een geweldige zet van hem.”

Penthouse als schildersatelier

Conny werkte voorheen in de banksector. Tegenwoordig trekt ze zich tijdens de week terug in haar schildersatelier dat zich vlak boven het appartement bevindt. Vrouwelijkheid en sensualiteit zijn een rode draad in haar werk. “Als kind zette ik wel eens iets op papier,” legt ze uit. “Maar ik had nooit door dat ik ook echt goed was. Ik heb altijd een passie voor kunst gehad. Maar je trouwt, krijgt kinderen en hebt een job. Ik heb nooit de tijd gehad om mezelf artistiek te ontplooien. Tot nu.”

Conny schildert pas drie jaar. Ze zat twee jaar aan de kunstacademie in Deinze en is lid van Art De Pinte en Kunstkring Centaura. Daarnaast volgt ze lessen modeltekenen bij Latem Creatief en vanaf 2014 is ze ook ingeschreven bij Kunst(h)Art VZW in Gent. Maar je creatieve ei moet je ook ruimtelijk kwijt kunnen. Conny zocht lang naar een eigen atelier. Drie jaar na de eerste samenwerking met Axel Lenaerts makelaars kwam ze opnieuw bij hen terecht: “Axel is na onze eerste aankoop een vriend geworden. Toen hij hoorde dat ik op zoek was naar een plek om te schilderen, verraste hij mij opnieuw. Waarom de penthouse gelegen boven ons appartement niet inrichten als een volwaardig atelier? Ik vond het een geweldige zet van hem. Van alle kanten valt er licht binnen in de kamers. Ik kan er al mijn werk uitstallen, en ongestoord werken vlakbij huis. Ik stap de deur uit, even de lift in en een verdieping later ben ik waar ik het liefst wil zijn.”

Intussen groeit de belangstelling voor Conny’s werk tot buiten de landsgrenzen. In haar atelier staan verzendingen klaar voor Nederland en New York.