Interview met Axel Lenaerts makelaars
Je moet zowel de mens als de baksteen begeleiden
Onze nieuwe website landde zopas online. De insteek is helemaal anders. Over het hoe en waarom ervan schurkten wij nog eens allemaal samen aan tafel, ook met maneuver, dat het creatieve luik openklapte. Een synthese.

Axel Lenaerts makelaars groeit. En daar zijn wij natuurlijk blij om. Niet alleen zijn wij stilaan een gevestigde waarde geworden in Gent, ook in Sint-Niklaas zetten wij stappen die steeds verder reiken. Ondertussen blijft de markt evolueren, steken er nieuwe woonvormen de kop op en wijzigen er wetten, verplichtingen en bepalingen. In een wereld die constant in beweging is, blijven ook wij niet ter plaatse trappelen. Wij blijven ons specialiseren en onze werkwijze actualiseren en optimaliseren. Daarom sloegen wij met het hele team aan het denken. Hoe maken wij onze kernwaarden zichtbaar zodat mensen een duidelijk beeld krijgen van ons bedrijf? Samen met Strategisch Ontwerpbureau maneuver bogen we ons over dit vraagstuk, op zoek naar een look en feel die aansluiten bij onze boodschap. Wat is die boodschap nu precies?

Denken, doen en doen denken

Alles wat wij doen, staat of valt met het vertrouwen dat mensen ons schenken. Als vastgoedmakelaar verplaats je je in de positie van verkoper, verhuurder, huurder of koper op zoek naar een geschikte oplossing voor je klanten. Je zorgt ervoor dat transacties vlotter verlopen door faire prijzen te bepalen en te onderhandelen, kandidaten en gebouwen te screenen en al het administratieve te omarmen. Mensen die dromen een zorg uit handen nemen en ze constructief begeleiden, daar gaat het in feite om. Je moet kunnen luisteren en meedenken, vanuit je vakkennis maar vooral met een groot empathisch vermogen. Vastgoed gaat wat ons betreft minder om de baksteen zelf, het draait om het tot stand brengen van een duurzame relatie tussen mensen en gebouwen, of zelfs tussen mensen onderling.

Vastgoed gaat wat ons betreft minder om de baksteen zelf, het draait om het tot stand brengen van een duurzame relatie tussen mensen en gebouwen, of zelfs tussen mensen onderling.

Elke makelaar kan op zoek gaan in een databank naar potentiële kopers of huurders. Maar alleen de manier waarop je je klanten voorbij hun probleem of vraag loodst, bepaalt je succes. Er is meer nodig dan een vooraf uitgeschreven antwoord. Wij zetten onze klanten bewust aan het denken. Je moet een venster openzetten voor nieuwe ideeën. Dieper durven graven. Achter elk gezicht schuilt een interessant verhaal. Pas als je dat kent, kan je als makelaar je job doen. Dat is wat een kwalitatieve ondersteuning voor ons inhoudt: een enthousiaste zin voor het detail waardoor je het vertrouwen van je klanten verdient. Die boodschap moet onze website weerspiegelen. Daarom ook de verhalen van tevreden klanten die we erop uitstallen. Daarmee tonen we hun appreciatie en werpen we een dam op tegen het beeld van de enkel op geld beluste makelaar. Clichés zijn er nu eenmaal om ontkracht te worden.

Een makelaar verdient voor jou

Iedereen zet tegenwoordig geld opzij, er is onzekerheid alom, het verhaal van het bedreigde pensioen speelt steevast op. Wel, een goede makelaar levert geld op. Je kan het een boutade noemen, het is de realiteit. Mensen moeten inzien dat een makelaar een investering is die opbrengt. Wij hebben niet alleen de ervaring en de kennis, ook wij laten ons begeleiden door deskundigen. Door notarissen en architecten bijvoorbeeld. Als je daar als klant geen voordeel uithaalt, heb je als makelaar gefaald. Natuurlijk moeten ook wij ’s morgens onze boterham kunnen smeren. Een makelaar betaal je, maar bij Axel Lenaerts makelaars maken wij er een erezaak van dat je die kost er ook effectief uithaalt.

Mensen moeten inzien dat een makelaar een investering is die opbrengt. Wij hebben niet alleen de ervaring en de kennis, ook wij laten ons begeleiden door deskundigen.

Wij hoeven niet uit elk contact munt te slaan. Of te kiezen voor de snelle weg. Neem nu de verhuur van een woning. Met de data en het netwerk dat wij voorhanden hebben, is een dergelijke vraag eenvoudig en snel te beantwoorden. Is de verhuurder gebaat bij zo’n snelle opvolging? Ja en nee. Ja, want hij is zeker van zijn huurgeld. Nee, want voor hetzelfde geld misloop je een huurder die veel beter past bij het beoogde profiel. Wij nemen de tijd om mensen te helpen. Prospecteren is wroeten tot je het juiste vindt, en je als het ware elke morzel grond hebt omgedraaid. Dat is wat een warme dienstverlening inhoudt. Twintig mensen over de vloer laten komen om de juiste persoon te vinden, ook al kon je na de tweede misschien al de boeken dichtdoen en je commissie opstrijken. Zo werkt het dus niet. Zo bouw je geen duurzame relatie op met je klanten. Zo wil Axel Lenaerts makelaars niet bekend staan. Wel als een warm nest waar verrassende ideeën ontluiken en uitvliegen en blijven hangen in de hoofden van iedereen.