Interview met Frans Hoens & Carine Peirsman
Hoe nadelen voordelig uitpakken
Een woonblok met twaalf appartementen verankerd aan de kerk van Elversele en verkocht als zoete koek dankzij de insteek van Axel Lenaerts makelaars.

Frans Hoens en Carine Peirsman baten samen Decoratiewerken Hoens uit in Elversele, een speciaalzaak waar je muur- en vloerbekleding, raamdecoratie en interieurstoffen in allerlei vormen en maten kan vinden. Aan de achterzijde van de winkel ligt er een enorm perceel. “Daar moeten we toch iets mee doen?” klonk het goed twee jaar geleden. Zo gezegd, zo gedaan. Nadat het idee van vierentwintig luxeappartementen in een architecturaal plan was gegoten, klopten Frans en Carine aan bij een vastgoedmakelaar. Die zou inspringen om de woonblok te helpen bouwen en verkopen. Al snel bleek het hele project onhaalbaar. “Dat hebben we deels aan onszelf te danken, uit onwetendheid,” geeft Frans toe. “Wij richtten ons op mensen met een centje meer op zoek naar iets extra. Wat we over het hoofd zagen, is dat die zich niet richten op een dorp als Elversele, maar naar steden trekken zoals Antwerpen. Aan de andere kant hebben we nooit het gevoel gehad dat de vastgoedmakelaar zich ons project echt aantrok. Wij lagen daar in de onderste lade, met veel grotere en belangrijkere projecten boven ons.” Terwijl Frans en Carine de boel wilden afblazen, viel tijdens een gesprek met de notaris de naam van Axel Lenaerts makelaars. “Ik heb heel goede ervaringen met hen, loop er eens langs,” raadde hij hen aan.

“Mijn vrouw zegt wel eens: ‘Hadden we Frederik niet gehad!” Hij heeft ons de ogen geopend en ons enorm goed begeleid.”

In een mum van tijd verkocht

Sinds april 2016 zijn alle appartementen verkocht. “Op vier maanden tijd werd alles van de hand gedaan,” vertelt Frans. “Als je een appartement verkoopt, heb je kennis nodig en ervaring. Je moet weten waarover je spreekt, je doelgroep kennen en daarop kunnen inspelen. Je moet ook overkomen bij de potentiele kopers. Zoiets kan je gewoon niet zelf. Dat hebben wij alvast geleerd.”

“Door de dingen zelf in handen te nemen, zijn we geld kwijt gespeeld,” beklemtoont Carine. “Ik hoef geen verkooppraatje te houden voor vastgoedmakelaars, maar een goede makelaar kent wel de markt, weet wat er leeft en waar er vraag naar is. Zoveel knowhow mag je niet onderschatten.”

Frans: “Meer zelfs, dankzij Frederik en Axel Lenaerts makelaars zien wij het zitten om nog zo’n project te doen. Je moet je gewoon laten begeleiden, eigenlijk hoeft er niet meer aan toegevoegd te worden.”

Lijm tussen de verschillende partijen

Frans en Carine kwamen in het filiaal van Axel Lenaerts makelaars in Sint-Niklaas in contact met Frederik. “Die eerste ontmoeting alleen al was een verademing,” vertelt Carine. “Frederik bekeek ons project meteen vanuit een ander perspectief. ‘Als je bouwt voor iemand anders moet je ook denken in functie van die persoon,’ legde hij uit. ‘Hoe luxueuzer je iets maakt, hoe duurder het wordt. Mensen kunnen of willen zoiets tegenwoordig niet meer betalen.’”

“Hij had natuurlijk gelijk. Wij hadden daar nooit zo bij stilgestaan,” vervolgt Frans. “De markt verandert constant. We gaan kleiner wonen. Alles wordt almaar minder betaalbaar. In principe weet je dat, maar je houdt er toch te weinig rekening mee in al je enthousiasme. Mijn vrouw zegt wel eens: ‘Hadden we Frederik niet gehad!’ Hij heeft ons de ogen geopend en ons enorm goed begeleid.” Samen met Frederik gingen Frans en Carine opnieuw aan het denken over een meer realistische invulling van de appartementen. “Alle betrokken partijen, van architect tot aannemers, werden gecontacteerd door Frederik, die alles perfect coördineerde. Je voelde dat die wisselwerking tussen hen en de architect ook goed zat. Ook met de materiaalkeuzes hielp hij ons, van de vloertegels tot het sanitair toe. Door de stipte en persoonlijke aanpak is ons project een echt succesverhaal geworden met tevreden verkopers én ook tevreden kopers.”

“Als je een appartement verkoopt, heb je kennis nodig en ervaring. Je moet weten waarover je spreekt, je doelgroep kennen en daarop kunnen inspelen. Je moet ook overkomen naar potentiele kopers. Zoiets kan je gewoon niet zelf. Dat hebben wij alvast geleerd.”