Interview met Stephane Vereecken
Advocatuur in een ander daglicht
Een advocatenkantoor vol vloeiende lijnen op de bovenste vloer van een appartementsblok achter het station met een panoramisch zicht over Gent.

Wie zich een advocatenkantoor voorstelt, haalt zich waarschijnlijk een voornaam herenhuis voor de geest met metershoge plafonds en accenten die hardop verwijzen naar het verleden. Paperassen liggen wanordelijk verspreid over de bureaus, mappen en boeken keren hun ruggen vol onbegrijpelijke termen naar je toe in mahoniehouten kasten, terwijl de doffe geur van papier je neusgaten vult. Een cliché natuurlijk, en toch soms de waarheid. Maar het kan ook anders. Met een bocht van 360° zelfs. Stephane Vereecken is mede-zaakvoerder van Charlier Advocaten met vestigingen in Gent, Mechelen en Ninove. In de Arteveldestad was hij lang op zoek naar een nieuw pand: een statig herenhuis in het gapende centrum waar veel passage is, natuurlijk. Tot hij bij Axel Lenaerts makelaars zijn licht opstak. “Wat denk je van een moderne loft?” vroeg de makelaar. “Die vent is gek,” dacht Stephane. Een jaar later resideert hij met Charlier Advocaten in een fancy loft met een oogstrelend zicht over Gent en een snelle ontsluiting via de snelweg, tram en bus.

Loft als alternatief voor klassiek herenhuis

“Tijdens mijn zoektocht naar een nieuw kantoor viel mijn oog op twee statige herenhuizen die zich vlak naast elkaar bevonden en verkocht werden door Axel Lenaerts makelaars,” vertelt Stephane. “Ik zou die laten omvormen tot één geheel. Klaar als een klontje. Maar ik was te laat. Een van de huizen werd verkocht vlak voor mijn neus.” Voor Stephane zat er weinig anders op dan verder te zoeken. Kort daarop kwam de makelaar zelf met een ander idee: “Op zijn bureau lagen de plannen van een nog te bouwen woonblok met strakke appartementen. De bovenste verdieping kon perfect dienen als kantoorruimte. Ik verklaarde hem eerst gek. Ik nam de papieren aan uit beleefdheid en wilde zo snel mogelijk buiten zijn. Een strakke loft, casco afgeleverd en gelegen achter het station, dat moest zowat het tegenovergestelde zijn van wat ik voor ogen had.” Maar thuis ging Stephane aan het denken. Hij had de makelaar verteld over zijn kantoor, dat jong en ambitieus is, voluit voor de digitale weg kiest om klanten beter bij te staan en in niets doet denken aan het bestofte imago van de advocatuur. Misschien zat er toch iets in het verhaal van die afgelikte loft?

“De makelaar kon tien alternatieven voorgesteld hebben, maar gaf mij juist die éne optie. Ik vind het heel sterk dat hij die inleving had. Zoiets gaat verder dan helpen. Het gaat om finesse. Om de feeling de juiste partijen te betrekken bij het juiste pand.”

Finesse en feeling

Stephane Vereecken: “Je raadt het al, niet veel later tekende ik. Ik besefte dat de insteek van de makelaar van Axel Lenaerts makelaars eigenlijk subliem was. Ik hoor het die man nog zeggen: ‘Als ik jouw verhaal hoor, heb ik het gevoel dat je naar iets anders op zoek bent dan je zelf vermoedt. Hij kreeg gelijk. Hij voelde aan wat echt belangrijk was en triggerde mij. Hij kon tien alternatieven voorgesteld hebben, maar gaf mij juist die éne optie. Ik vind het heel sterk dat hij die inleving had. Zoiets gaat verder dan helpen. Het gaat om finesse. Om de feeling de juiste partijen te betrekken bij het juiste pand.”

“Onze open geest weerspiegelt zich in het interieur, om het beeld van de afstandelijke advocaat te weerleggen. Er gaat een bepaalde beleving uit van deze omgeving die ook afstraalt op ons werk.”

Gebouw representeert visie kantoor

Het gebouw is volledig omgeven door glas. Die transparantie veruitwendigt de visie van Charlier Advocaten. “Transparantie is geen hol woord voor ons. Wij digitaliseren bijvoorbeeld voluit zodat alle informatie efficiënt doorstroomt naar onze klanten. Als mensen binnenkomen en de inrichting zien, krijgen ze meteen de juiste indruk van ons werk.” In het interieur vallen vooral de afgeronde hoeken op die een organisch effect creëren. Er zijn geen scherpe kanten. “Onze open geest weerspiegelt zich in het interieur, om het beeld van de afstandelijke advocaat te weerleggen. Er gaat een bepaalde beleving uit van deze omgeving die ook afstraalt op ons werk. Mensen steken de deur open en zijn verrast. We horen ze vaak zeggen: ‘wow, dit verwacht je niet’. Dat was de bedoeling.”